Wist je dat je je aan kunt melden voor onze gratis nieuwsbrief? Zo ontvang je drie keer per maand het laatste nieuws over onze campagnes
en andere foodwatch onderwerpen in je mailbox.

aanmelden

Over foodwatch

foodwatch is dé voedselwaakhond van Nederland. Samen met duizenden consumenten zoals jij zetten we ons in voor jouw recht op eerlijk, veilig en gezond voedsel. We laten zien waar het fout gaat en wijzen overheid en industrie op hun verantwoordelijkheid om consumenten te beschermen. We zijn een internationale organisatie en volledig onafhankelijk. Dit betekent dat we voor en door consumenten werken. Doe je mee? meer

Verkeerslichtsysteem

|  
Verkeerslichtsysteem

Wilt u weten hoeveel suiker, zout of vet er in uw pindakaas of erwtensoep zit? Dan moet u met een vergrootglas de supermarkt in én heel goed zijn in rekenen. Want het staat heus wel op het etiket. Alleen zó klein dat het in feite onleesbaar is.



Hoe bedoelt u?

En als u die minitekst eenmaal heeft ontcijferd, weet u nog niks. Hoeveel suiker ís nou 3 gram of 24%? Hoeveel zit er dan in de pindakaas op één boterham of in één kop soep? En is dat eigenlijk veel of weinig, vergeleken met andere producten?

Rood, oranje, groen

foodwatch wil dat er voor consumenten één duidelijk label komt op alle levensmiddelen. Maar foodwatch is niet de enige. Uit onderzoek van het NCRV-programma ‘Altijd Wat' kwam naar voren dat maar liefst 90 procent van ondervraagde consumenten voorstander is van het zogenoemde stoplicht-principe. Een overzichtelijke voedingswijzer waarop u in één oogopslag kunt zien hoeveel vet, suiker en zout in een product zit. Zo'n wijzer kan er heel simpel uitzien als een verkeerslicht: rood staat voor veel, oranje voor gemiddeld en groen voor weinig.

Consumentenhulp

In Groot-Brittannië bestaat zo'n 'verkeerslichtsysteem' al, maar in Duitsland en in Nederland nog niet. De verantwoordelijke Duitse minister voelt ook niets voor de invoering daarvan. En de Europese Unie negeert dit systeem zelfs helemaal! Gek genoeg voeren onze overheden wél campagnes tegen overgewicht. Waarom helpen ze consumenten dan niet een handje, door zo'n helder verkeerslicht verplicht te stellen?

Criteria

In de onderstaande tabellen kunt u de oorspronkelijke criteria van de Britse Food Standards Agency (FSA), waarop het systeem is gebaseerd, vinden. Er wordt hierbij onderscheid gemaakt tussen voedingsmiddelen en dranken.

Inmiddels zijn deze criteria door de FSA aangepast. Zo mag een product bijvoorbeeld 10 gram meer suiker bevatten per 100 gram voordat het de kleur rood krijgt. foodwatch staat echter nog steeds achter de oorspronkelijke criteria die je hieronder kunt vinden.

Criteria voor Verkeerslicht labeling voedingsmiddelen per 100 g*

Ingrediënt

Groen (lage hoeveelheid)

Oranje (gemiddelde hoeveelheid)

Rood (hoge hoeveelheid)

Vet

minder dan 3 g

tussen 3 g en 20 g

meer dan 20 g

Verzadigd vet

minder dan 1,5 g

tussen 1,5 g en 5 g

meer dan 5 g

Suiker

minder dan 5 g

tussen 5 g en 12,5 g

meer dan 12,5 g

Zout

minder dan 0,3 g

tussen 0,3 g en 1,5 g

meer dan 1,5 g

Criteria voor Verkeerslicht labeling dranken per 100 ml*

Ingrediënt

Groen (lage hoeveelheid)

Oranje (gemiddelde hoeveelheid)

Rood (hoge hoeveelheid)

Vet

minder dan 1,5 g

tussen 1,5 g en 10 g

meer dan 10 g

Verzadigd vet

minder dan 0,75 g

tussen 0,75 g en 2,5 g

meer dan 2,5 g

Suiker

minder dan 2,5 g

tussen 2,5 g en 6,3 g

meer dan 6,3 g

Zout

minder dan 0,3 g

tussen 0,3 g en 1,5 g

meer dan 1,5 g

*Gebaseerd op standaarden van de Britse Food Standards Agency

Massale steun

In Duitsland kwam foodwatch in actie tegen deze onzin. Ruim 42.000 burgers steunen onze oproep nu al en dat aantal groeit elke dag. Ook in Nederland zal foodwatch zich sterk maken voor een duidelijk verkeerslichtsysteem.

 

Video: Barry wants to lose weight

 

Meer weten?

Lees hier alles over de Duitse foodwatch-campagne voor een overzichtelijke verkeerslichtensysteem. Hier is dezelfde beschrijving in het Engels.

U kunt eerlijke marketing mogelijk maken

Word donateur!
foodwatch ontvangt geen subsidie van de overheid en accepteert geen geld van de levensmiddelenindustrie. Daarom hebben we uw hulp hard nodig. Wij kunnen namelijk ons werk uitsluitend doen dankzij donateurs zoals u. Met uw maandelijkse bijdrage kunnen wij meer onderzoek doen, meer lobbyen en meer campagne voeren. Word foodwatch donateur!

 

|  

Donateur worden

Nieuwsbrief

Wil je net als 44.000 andere foodwatchers op de hoogte blijven van onze campagnes, e-mailacties en ander nieuws? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

Verzenden

Deel foodwatch met je vrienden